Wagenbouw Hapert maakt aanhangwagens voor de proffesionele en de particuliere markt. Wagenbouw Hapert heeft een volledig klantorder gestuurde productie, waarbij het robotlassen van de frames in vaste seriegroottes ging vanwege de lasmallen. Daarbij was het afstemmen van deze productie op de ordergestuurde assemblage lastig. Ik heb mogen bijdragen aan het realiseren van een compleet nieuwe manier van produceren, die een echte doorbraak heeft betekend voor Hapert.
Wagenbouw Hapert heeft een volledig klantorder gestuurde productie, waarbij het robotlassen van de frames in vaste seriegroottes ging vanwege de lasmallen. Daarbij was het afstemmen van deze productie op de ordergestuurde assemblage lastig. Simpelweg meer robots zou dit probleem niet oplossen. Samen met de medewerkers is gezocht naar een nieuwe productiestratgie waarbij uitgegaan is van twee zeer uitdagende stellingen: “tweemaal zoveel maken met dezelfde mensen” en “een omsteltijd van 0 van het ene naar het andere type aanhanger”. Door gebruik te maken van de nieuwste technieken in laser gesneden plaatwerk, door de robotleverancier uit te dagen een installatie te leveren waarbij de programmeertijd zeer sterk gereduceerd werd en door met alle betrokken partijen (toeleveranciers, machinebouwer, robotleverancier, engineeringbureau en Hapert zelf) deze geheel nieuwe manier van produceren te testen en ontwikkelen is dit project tot een groot succes geworden en is baanbrekend geweest voor wagenbouw Hapert.
Doorbraak en Doorpakken
“Als fabrikant en koploper in de aanhangwagen branche (tot 3500 kilogram laadvermogen) zijn wij ons dagelijks zeer bewust van de behoeftes van onze eindgebruikers. Het voorkomen van stilstand van een ondernemer door een aanhangwagens die mankementen vertoont zien wij als een uitdaging.
We zeggen hardop dat we de sterkste aanhangwagen bouwen en dan moet je dat ook waar maken. We houden ervan om uitgedaagd te worden, zo is onze cultuur! Dat betekent voor ons eenvoudig dat wij er voor kiezen om al onze aanhangwagen frames te lassen. Dat was vroeger zo maar dat is ook nu nog zo.
In een tijd waarin de meeste andere bouwers kiezen voor een oplossing in het snel en goedkoop samenstellen van een frame door middel van poppen en schroeven geloven wij in de kracht van de sterkste. Het gerobotiseerd lassen hebben wij inmiddels tot een kunst verheven.
Wij, Wagenbouw Hapert b.v. uit Hapert, zijn vanaf het jaar 2004 continue bezig met het optimaliseren van onze processen. Lean Manufacturing en Quick Response Manufacturing zijn voor ons begrippen die bedrijfsbreed gedragen en uitgevoerd worden.
Met Dennis Mosterd hebben wij kennis gemaakt toen er vanuit het QRM de behoefte kwam om onze frames in een seriegrootte van 1 te kunnen lassen. Hiermee kunnen wij namelijk onze doorlooptijden enorm reduceren. We hebben het groot aangepakt.
Met de lasrobot installaties en bijbehorende methodes die wij hadden kwamen we niet veel verder. Vanuit het adviesbureau waar Dennis indertijd werkzaam was is hij als projectleider op onze vraag gezet. Dit was een zeer leerzame en prettige manier van werken voor ons hele team. Leergierig als wij zijn liet hij ons kennis maken met voor ons nieuwe begrippen als “functionele inkoop”, “manloos lassen” , “doorbraak denken” en nog veel meer. Vanuit zijn wetenschappelijke achtergrond, waarin alleen keuzes uitsluitend gemaakt worden op feitelijke vaststelling en onderbouwing, heeft Dennis ons geholpen de juiste strategische en operationele keuzes te maken. Soms drie stappen vooruit en weer 1 terug maar nooit opgeven en altijd met consensus.
Onze oplossing betreft hier niet alleen een keuze van de technische oplossing (dubbele portaal robotinstallatie) maar ook het ontwikkelen van bijvoorbeeld een lasstrategie. Kortom van idee fase tot en met de nazorg na de implementatiefase is handen geweest van Dennis. Op dit moment maken wij met 2 personen een 50-tal frames op een dag. Voorheen was 15 al veel. Maar mooier nog is dat we nu een seriegrootte van 1 kunnen lassen. Dit helpt ons enorm om onze producten als een speer bij onze eindklant te krijgen.”
Mark van der Linden | Operationeel manager Wagenbouw Hapert b.v.